Motivation er en flygtig størrelse, som kan ændre sig ganske meget fra dag til dag. Du kender det sikkert selv; i går føltes det utrolig meningsfuldt at aftale en løbetur med en god ven – i dag føles den aftale en smule urealistisk.

Det samme skift kan ske på arbejde; Vi er først begejstrede for at deltage i en opgave, og senere er den lidt i vejen. Derfor er det vigtigt, at man som medarbejder hele tiden er involveret i beslutningsprocesser omkring de opgaver, som skal løses. Særligt, når vi taler forandringer på arbejdspladsen. Motivation, som er forankret og kommer indefra er mere langtidsholdbar. Motivation er afgørende for disciplinen til at blive ved de dage, hvor energien eller humøret halter.

Forskning viser (Selvbestemmelsesteori, Deci og Ryan), at motivation hos mennesker højnes, når de selv kan bestemme, hvad de skal arbejde med, og hvordan de skal gøre det. Særligt tre elementer spiller ind:

  • Autonomi – dvs. selvbestemmelse omkring, hvordan man vil løse en opgave
  • Kompetencer – at vi har de fornødne ressourcer, hos os selv eller i det samlede team
  • Tilhørsforhold – af natur vil vi gerne høre til i en gruppe og kan godt lide at hjælpe andre. Derfor er det betydningsfuldt at vide hvilket formål, og hvilken værdi der ligger for organisationen ved at opgaven bliver løst. Hvem er det, vi hjælper ved at gøre det? Hvilken forskel gør indsatsen?

Hvis de tre ovenstående elementer er til stede, slår de både bonusordninger, ros, højere løn mm. Penge er en udefrakommende motivation, som vi ikke selv har været med til at definere og betyder, ifølge forskningen, mindre for vores motivation.

Forandringer kræver motivation

Det er nok logisk for de fleste, at forandringsprocesser på en arbejdsplads kræver både transparens, tydelig kommunikation og medinddragelse af medarbejdere og kolleger. Ganske mange virksomheder ser dog ud til at have svært ved at holde fokus på de betingelser, og det kan udvikle sig til både stress, bekymringer og modstand hos medarbejderne.

Større forandringer kan give anledning til, at der hos den enkelte opstår tvivl om egen position, egne ressourcer og i sidste ende, om man på sigt har et job. Derfor må der aldrig herske tvivl, om hvorfor, hvordan og hvornår processen gennemføres.

Forandringer trækker veksler på dem, som skal gennemføre dem. Viden skal af- og indlæres, nye vaner skal indarbejdes og måske kræver det etablering af nye teams eller samarbejdspartnere, hvilket både kræver overskud og motivation.

Samtidig er det værd at huske på, at mennesker trives i det velkendte, vores hjerner finder ro med gentagelse og genkendelige rytmer. Så når der skal ske noget nyt, kan det føles besværligt, og det kræver derfor, at vi kan finde motivationen for at gøre det. En motivation, som altså er nødt til at komme indefra, hvis det for alvor skal blive en succes. Og den vil altid være kontekstafhængig.

Hvordan lytter man, så andre selv formulerer deres motivation
Skal man have en gruppe af medarbejdere til at gennemføre en forandring, så må medarbejderne have mulighed for at høre sig selv formulere, hvordan de vil gribe opgaven/forandringen an. Man kan ikke motivere nogen til noget, de ikke selv vil.  

Den Motiverende Samtale er en veldokumenteret, strategisk og meget brugbar samtaleform til at nå ind til de tre elementer, der er behov for. En måde at tale motivation frem til støtte for forandring. Det er en samtaleform, som er enkel og som samtidig er ganske effektfuld, omend den kræver noget øvelse. Skal man mestre Den Motiverende Samtale, skal man hele tiden øve sig og anvende den, ellers ryger man, som samtalepartner, tilbage til gamle mønstre.

Hvis ikke du allerede kender til Den Motiverende Samtale, findes der masser af god litteratur, hvor du kan finde en introduktion til principperne bag Den Motiverende Samtale:

Den Motiverende Samtale af Stephen Rollnick og William R. Miller. Hans Reitzels Forlag
Den Motiverende Samtale i praksis af Carl Åke Farbring og Stephen Rollnick. Hans Reitzels Forlag

Du kan også finde noget om motivation for forandring i forhold til bæredygtighed i bogen:
Bæredygtig Business – for bundlinjen og en bedre verden, Steffen Max Høgh og Simon Elsborg Nygaard, 2021, Forlaget Turbine. Særligt kapitel 5 og 6.

PS Overvej om ansatte i organisationen kan møde ind alt efter om de er A eller B mennesker. Mennesker som er udhvilet er, som regel, generelt mere motiverede. Det vil helt sikkert give et ryk til effektiviteten.