Langt de fleste mennesker vil i løbet af et arbejdsliv opleve konflikter i mere eller mindre grad. Det er ikke sikkert, at man selv er involveret hver gang, måske er man blot tilskuer. Hvor der er mennesker, vil der også være konflikter, og det vigtige er her, at man ikke er bange for dem. Det behøver ikke være farligt at være i en konflikt, men det er vigtigt at løse den, for at den ikke skal eskalere.

Konflikter på arbejdspladsen er som gift for den mentale sundhed

Vi lever i en tid med et stigende konfliktniveau. Mange oplever konflikter og verbale overfald på arbejdspladserne. Samarbejdet er flere steder udfordret, og der er ganske mange sygemeldinger.

Kommunikation sker på flere medier end blot det talte ord, og det gør ikke sagen nemmere. Det skrevne ord kan fremstå ganske hårdt, hvis man ikke er omhyggelig med sin formulering. Bogstaverne står alene og leveres ikke af et venligt ansigt, eller et positivt kropssprog til at bløde det op.

Konflikter kan opstå af mange årsager; dårlig organisering af arbejdsopgaver, manglende medindflydelse, manglende ressourcer hos den enkelte, mobning, fyringer, nedskæringer, en hård tone, sammenlægninger, dårlig eller manglende ledelse, fejlfinderkultur eller faglige uenigheder. Listen er uendelig.

Årsagerne kan være mange, det centrale er at finde ud af, hvad sagen handler om, og hvad der skal til for at ændre på det. Ofte kan det løses helt enkelt ved, at mennesker bliver bedre til at lytte og tale sammen. Vi tror ofte, at vi ved, hvad de andre tænker. Det gør vi sjældent. Derfor er det en god ide at stille sig nysgerrig overfor en situation og undersøge, hvad der foregår.

Man hører ofte folk sige ”jo, men vi er jo også så forskellige, så det er klart, at vi ikke kan blive enige, og at samarbejdet er dårligt”.

 

Forskellighed fører ikke nødvendigvis til konflikter. Tværtimod kan det være en kæmpe fordel, at vi er forskellige, det giver en øget diversitet og flere bud på, hvordan man kan løse en opgave. Det kan dog være brugbart at aftale spilleregler for, hvordan man arbejder i den diverse gruppe.

Forskellighed kan give uenighed, men det behøver ikke være konfliktfyldt.

Hvis vi alle var helt ens, ville det være rasende kedsommeligt, og vi ville formodentlig aldrig tænke noget nyt, som kunne udvikle organisationen eller teamet.

Uløste konflikter er til gengæld næsten noget af det værste i en virksomhed, fordi det giver dårligt samarbejde, dalende engagement, sygefravær og en mere individuel tankegang. Hver klarer (eller overlever) sit og bliver mindre optagede af det samlede hele. Det vil sige, at alle ikke længere arbejder for et fælles mål og til fælles bedste. Det giver i sidste ende et dårligere resultat på bundlinjen.

Det kan være en vanskelig og penibel opgave at arbejde med konflikter, og til tider, må man erkende, at det ikke lykkes. Men som regel er der en løsning, og man kan også komme styrket ud af en konflikt, selvom det var svært.

Konfliktløsning handler i høj grad om mod og nysgerrighed. Hvad tænker og føler modparten?

Konflikthåndtering er naturligvis lettere sagt end gjort, men hvad er alternativet til ikke at tage fat på konflikterne og bare lade stå til?

6 spørgsmål som kan forberede et samarbejde og mindske risikoen for konflikt

  • Hvad lyder opgaven på i gruppen, og hvornår er der deadline for resultatet
  • Hvordan skal arbejdet organiseres, så alle oplever at have medindflydelse
  • Hvordan udnytter man bedst gruppens diversitet og faglige ståsted
  • Hvilken kultur skal karakterisere arbejdsgruppen
  • hvordan møder man bedst hinanden respektfuldt
  • Hvornår er der møder, og hvilke kanaler bruges til kommunikation

Nedenstående titler kan være til inspiration for arbejdet med konflikter. Det er to givende bøger, som giver mod på arbejdet:

Hammerich E. og Frydensberg K., Konflikt og kontakt – om at forstå og løse konflikter. 2023. Forlaget Hovedland.

Lencioni P., De fem dysfunktioner i et team – en fortælling om lederskab. 2015. Gyldendal Business

Jeg kan hjælpe dig videre

Har du brug for en samtalepartner omkring disse spørgsmål – så kontakt mig. Jeg har tidligere vejledt omkring konflikter, håndteret konflikter og selv oplevet at være en del af dem og byder derfor også gerne ind med egne erfaringer, men vigtigst af alt udarbejder vi i fællesskab en strategi for dig, som tager et afsæt i dit miljø, dine ressourcer og ønsker for fremtiden.